torsdag 30 december 2010

Pannacotta recept



4-6 personer


5 dl grädde
1 tsk Vaniljsocker
100 gram vitchoklad
3 gelatinblad



Skär chokladen i mindre bitar.
Lägg gelatinbladen i blöt.
Koka upp grädden och vaniljsockret.
Lägg sedan ner chokladen och låt det smälta under omrörning.
Krama ut vattnet ur gelatinbladen och lägg dessa i grädd- och chokladblandningen och rör tills de löst upp sig.
Häll upp i portionsskålar och låt stelna i frysen minst 2-3 timmar innan servering.

Garnera gärna med bär (blåbär, hallon, jordgubbar)

Jag gjorde både med vitchoklad och mjölkchoklad, hälften av varje i portionsskålarna.
Jag gjorde först med vitchoklad och hällde upp i skälarna och sen lät jag det stelna ca 1½ timme innan jag gjorde med mjölkchoklad och hällde ner. På så sätt får man lager på lager och de blandas inte ihop med varandra.

Jag använde samma recept till bägge, bytte bara ut chokladen.

Bilden är tagen från google.se. Tog en bild på mina men blev inte så bre eftersom jag inte hade någon garnering på dom ännu. Men om ni tar bort de röda geggan och tänk er att hälften av pannacottan ska vara med mjölkchoklad, ja då har ni mina!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar